LAMPY DO OPEN SPACE

TYPOWE LAMPY DO OPEN SPACE

STANDARDOWE OŚWIETLENIE DO OTWARTEJ PRZESTRZENI

Przyjęło się, że w miejscach gdzie występują otwarte przestrzenie tzw. open space należy wykorzystywać w głównej mierze odpowiednio światło oraz akustykę. Robi się tak aby współczynnik odbicia i rozproszenia światła był wysoki oraz by eliminować niepotrzebny hałas. Od lat wykorzystuje się do tego obniżane sufity z konstrukcją stalową, która podtrzymuje tzw. kasetony składające się w głównej mierze ze skalnej wełny mineralnej. Tak wykonana płyta odpowiednio pochłania i tłumi hałas oraz właściwie rozprasza światło, dzięki czemu obiekt staje się cichszy i lepiej oświetlony. Oświetlenie do open space to nie tylko lampy do obiektów komercyjnych typu biura, recepcje, centra, domy i galerie handlowe. Znajdą one zastosowanie w obiektach edukacyjnych (szkoły, uniwersytety, biblioteki, klasy, sale muzyczne) oraz szpitalnych (gabinety lekarskie, sale zabiegowe i operacyjne). Ponadto występują także w wielu publicznych miejscach (muzea, stadiony, sale koncertowe, audytoria).

MASA TERMICZNA

ŚWIATŁO I AKUSTYKA VERSUS TERMIKA POMIESZCZENIA

Oprócz wspominanym wcześniej świetle i akustyce coraz większe znaczenie w projektowaniu i aranżowaniu wnętrz open space typu biurowce ma termika. Tzw. masa termiczna, która znana jest ludzkości od wielu wieków, zaczyna być bardzo istotnie brana pod uwagę. Według ostatnich badań naukowców betonowa masa w biurze działa niczym radiator. Dlatego w nowych trendach odchodzi się od całkowitego zasłaniania sufitu. Wykorzystuje się masę termiczną, która ma za zadanie kumulację nadmiaru ciepła za dnia i podczas letnich upałów. Pochodzi ona z całego pomieszczenia, z urządzeń elektrycznych, sprzętu elektronicznego i komputerowego, z oświetlenia. Zebrana energia w betonie jest uwalniana przeważnie w nocy bądź zimą, gdy spada temperatura otoczenia. Szacuje się, że zastosowanie tak prostego rozwiązania jakim jest masywny strop betonowy może przynieść spore oszczędności. Zasoby energii potrzebnej do ogrzewania i chłodzenia pomieszczenia możemy zmniejszyć o 25%.

POCHŁANIACZE PRZESTRZENNE

PRZEGRODY AKUSTYCZNE TYPU BAFFLE

Jaka jest najlepsza metoda wykorzystania potencjału masy betonowej? Według badań są to tzw. baffle, pionowe przegrody akustyczne, pochłaniacze przestrzenne. Aby zachować odpowiednią akustykę i rozproszenie oświetlenia stosuje się na zmiany przegrodę świetlną i akustyczną. Mocuje się je bezpośrednio do sufitu lub zawieszając na linkach w obliczonych wcześniej odpowiednich odstępach. Odległości pomiędzy nimi zależą od pożądanego poziomu oświetlenia i tłumienia hałasu. Podwieszane lampy i przegrody zapewniają szczególnie efektywne zarządzanie dźwiękiem i światłem. Jednocześnie umożliwiają swobodny obieg ciepła w betonowej konstrukcji budynku. Ciepło jest przekazywane do stropu betonowego do późniejszego wykorzystania, dzięki czemu otrzymujemy chłodne powietrze. Współcześni projektanci w kwestii kolorystyki odchodzą od sztywnego założenia, że muszą to być lampy bądź przegrody tylko i wyłącznie w kolorze białym. Obecnie dostępne są one w dowolnym kolorze z palety RAL. Inne bardziej nietypowe wykończenia mogą wyglądać jak drewno lub tapeta.

WYSPY AKUSTYCZNE

AKUSTYCZNE WYSPY PRZESTRZENNE

Aby w pełni wykorzystać potencjał masy betonowej zakłada się, że pokrycie sufitu do 80% daje nam ciągle bardzo wysoki współczynnik chłodzenia na poziomie około 70%. Tak więc zachowując takie proporcje pokrycia sufitu betonowego możemy również skorzystać z innych alternatywnych do pionowych baffli rozwiązań. Są to poziome wyspy przestrzenne, zawieszone na linkach na odpowiedniej wysokości, wykonane podobnie jak baffle, ze szklanych włókien mineralnych pochłaniających nadmiar dźwięku i rozpraszające odpowiednio światło. Niekiedy wykorzystuje się też inne metody wygłuszania jak na przykład powierzchnię z mikro-perforacją. Są to lampy z małymi dziurkami gęsto i równomiernie ułożonymi w małych odległościach. Preferowane kształty wysp to przede wszystkim kwadraty lub prostokąty. Powszechne stają się również wiszące okrągłe lampy z powierzchnią tłumiącą i rozpraszającą, jak także wymyśle kształty falowane.

LAMPY DŹWIĘKOCHŁONNE