LAMPY DO OPEN SPACE

TYPOWE LAMPY DO OPEN SPACE

STANDARDOWE OŚWIETLENIE DO OTWARTEJ PRZESTRZENI

Przyjęło się, że w miejscach gdzie występują otwarte przestrzenie tzw. open space należy wykorzystywać w głównej mierze odpowiednio światło oraz akustykę, tak aby współczynnik odbicia i rozproszenia światła był wysoki oraz by eliminować niepotrzebny hałas. Oświetlenie do open space to nie tylko lampy do obiektów komercyjnych takich jak biura, recepcje, centra, domy i galerie handlowe, ale również do obiektów edukacyjnych (szkoły, uniwersytety, biblioteki, klasy, sale muzyczne), a także do obiektów szpitalnych (gabinety lekarskie, sale zabiegowe i operacyjne) i pozostałych publicznych (muzea, stadiony, sale koncertowe, audytoria). Od lat wykorzystuje się do tego obniżane sufity z konstrukcją stalową, która podtrzymuje tzw. kasetony składające się w głównej mierze ze skalnej wełny mineralnej. Tak wykonana płyta odpowiednio pochłania i tłumi hałas oraz właściwie rozprasza światło, dzięki czemu obiekt staje się cichszy i lepiej oświetlony.

MASA TERMICZNA

ŚWIATŁO I AKUSTYKA VERSUS TERMIKA POMIESZCZENIA

Oprócz wspominanym wcześniej świetle i akustyce coraz większe znaczenie w projektowaniu i aranżowaniu wnętrz open space typu biurowce ma termika. Tzw. masa termiczna, która znana jest ludzkości od wielu wieków, zaczyna być bardzo istotnie brana pod uwagę, gdyż według ostatnich badań naukowców betonowa masa np. w biurze działa niczym radiator. Dlatego w nowych trendach odchodzi się od całkowitego zasłaniania sufitu i wykorzystuje się masę termiczną, która ma za zadanie kumulację nadmiaru ciepła za dnia i podczas letnich upałów pochodzącą z całego pomieszczenia, z urządzeń elektrycznych, sprzętu elektronicznego i komputerowego, z oświetlenia. Zebrana energia w betonie jest uwalniana przeważnie w nocy bądź zimą, gdy spada temperatura otoczenia. Szacuje się, że zastosowanie tak prostego rozwiązania jakim jest masywny strop betonowy może przynieść oszczędności energii do ogrzewania i chłodzenia pomieszczenia rzędu 25%.

POCHŁANIACZE PRZESTRZENNE

PRZEGRODY AKUSTYCZNE TYPU BAFFLE

Według badań najlepszą metodą wykorzystania potencjału masy betonowej wraz z zachowaniem odpowiedniej akustyki i rozproszenia oświetlenia jest zastosowanie tzw. baffli czyli pionowych przegród akustycznych, pochłaniaczy przestrzennych. Aby zostawić właściwą akustykę i oświetlenie stosuje się na zmiany przegrodę świetlną i akustyczną w obliczonych wcześniej odpowiednich odstępach, mocując je bezpośrednio do sufitu lub zawieszając na linkach. Odległości pomiędzy nimi zależą od pożądanego poziomu oświetlenia i tłumienia hałasu. Podwieszane lampy i przegrody zapewniają szczególnie efektywne zarządzanie dźwiękiem i światłem, a jednocześnie umożliwiają swobodny obieg ciepła w betonowej konstrukcji budynku, ciepło jest przekazywane do stropu betonowego do późniejszego wykorzystania, dzięki czemu otrzymujemy chłodne powietrze. Współcześni projektanci w kwestii kolorystyki odchodzą od sztywnego założenia, że muszą to być lampy bądź przegrody tylko i wyłącznie w kolorze białym. Obecnie dostępne są one w dowolnym kolorze z palety RAL, inne, bardziej nietypowe wykończenia mogą wyglądać jak drewno lub tapeta.

WYSPY AKUSTYCZNE

AKUSTYCZNE WYSPY PRZESTRZENNE

Aby w pełni wykorzystać potencjał masy betonowej zakłada się, że pokrycie sufitu do 80% daje nam ciągle bardzo wysoki współczynnik chłodzenia na poziomie około 70%. Tak więc zachowując takie proporcje pokrycia sufitu betonowego możemy również skorzystać z innych alternatywnych do pionowych baffli rozwiązań. Są to poziome wyspy przestrzenne, zawieszone na linkach na odpowiedniej wysokości, wykonane podobnie jak baffle, ze szklanych włókien mineralnych pochłaniających nadmiar dźwięku i rozpraszające odpowiednio światło. Niekiedy wykorzystuje się też inne metody wygłuszania jak na przykład powierzchnię z mikro-perforacją, czyli małymi dziurkami gęsto i równomiernie ułożonymi w małych odległościach. Preferowane kształty wysp to przede wszystkim kwadraty lub prostokąty, ale powszechne stają się również wiszące okrągłe lampy z powierzchnią tłumiącą i rozpraszającą, jak również wymyśle kształty falowane.

LAMPY DŹWIĘKOCHŁONNE